Lima (18-19 Şubat 2016)

Haftalardır büyük şehirden uzak, dağda-tepede, köyde-kasabada dolaştıktan sonra Lima’ya gelmek hiç hoşuma gitmedi açıkçası. Lima olmasa başka herhangi bir büyük şehir olsa da gitmeyecekti sanırım. Faturayı Lima’ya kesmeyeyim direkt olarak. Kalabalık, kaotik, berbat bir trafiği olan bir şehir. İlk imaj bu oldu bende. Otobüsle şehir içine girer girmez binalar üstüme üstüme geldi. Tam ‘dağdan indim şehire’ sendromu. 2 gecelik otel ayarlamıştık. Miraflores bölgesinde kalacağız. İstanbul’un Nişantaşı gibi bir mahallesi işte. Herkesin tavsiye ettiği yer burasıydı. E güzel bir oteli de iyi bir fiyata yakaladı Özgür internetten. Otobüs terminalinden otele gitmek için taksilerle pazarlık yapıyorsunuz. Burada taksimetre diye bir şey yok. O yüzden binmeden önce taksiciyle fiyat konuşmanız gerekiyor. Terminalin içindekiler 20 sol dediler. Biz internetten 10 sol gibi bir rakam makuldür diye okumuşuz ya ’10 sol veririz ‘ dedik. Güldüler. 15’ kadar indiler ama kabul etmedik. Terminalin çıkışındakilerle pazarlık yaptık 10 sol’ü duyan bıyık altından güldü, gitti. Sonunda biri 10sol’e götürmeyi kabul etti. Yolun sonunda anladık ki hiç de öyle yakın mesafe değilmiş. Bıyık altı sırıtmaların sebebini de anlamış olduk. Bizi getiren taksiciye de 12 sol verdik:) Yanlış anlaşılmasın o istemedi. Biz verdik.

Dağlardan indiğimiz için  Lima bize çok sıcak geldi. Hemen kendimizi sahile doğru atmak istiyoruz. 8 blok falan yürümek gerekiyor. Otobüsle gelirken şemsiyeli, şezlonglu işletmeler görmüştük. Hayalimiz Mira’ya kova-kürek alıp bütün günü sahilde yayarak geçirmek. Sonuçta okyanus olduğu için güzel bir deniz beklemiyoruz ama deniz kenarında yayma fikri çok cazip. Günlerdir böyle yayabileceğimiz yer arıyoruz. Mira’nın da kendi kendine uzun uzun oynayabileceği rahat bir alana ihtiyacı var artık. Sahile kadar yürüyoruz ama sahili tepeden görebiliyoruz. Falezlerden…Bizim baktığımız nokta ile sahil arasında anayol var ve sahilde herhangi bir işletme falan yok görünürde. Sadece sörf yapanlar ve kendi şemsiyesini getirenler var. Bizde şemsiye yok. Hava da yakıyor. Oturup sörf yapanları izleyeyim, biramı içeyim falan desen yapamazsın. Anca kendi şemsiyeni, sandalyeni ya da havlunu alacaksın. Biranı da yanında getireceksin öyle. Hayallerimiz suya düşüyor. Parkta gördüğüm bir güvenlik görevlisine soruyorum bu tarz bir yer bulabilir miyiz acaba? Haritasını açıyor, bakıyor, inceliyor ve bize bir yer söylüyor ama uzak. Hava sıcak. Biz yorgunuz. Yarına bırakıyoruz plaj işini ve otele dönüyoruz. Hepimiz güzel bir öğle uykusu uyuyoruz. Akşamüstü de Miraflores’de dolaşıyoruz. Güzel bir mahalle ama işte standart bir büyük şehir. İstanbul’dan pek farkı yok gibi. Trafiğine kadar…

2 günü sakin  bir şekilde geçiriyoruz. Miraflores’den dışarı çıkmıyoruz. Plaja da gidemiyoruz çünkü öyle bir plaj işletmesi yok. Lima’ya tekrar geleceğiz. O arada diğer yerlerini gezmeyi planlıyoruz. Otele yakın bir park var. Genelde zamanımızı elimizde kahvemizle bu parkta geçiriyoruz. Zaten şu 2 günü Mira Günü olarak planlamıştık. O ne isterse o yapılacak… Tabi ki park istiyor. Bu bölgece 2 tane park var yanyana. Her yeri kedi dolu bu parkların:) Çocuk oyun parkı olan favorisi oldu doğal olarak. Fakat diğerinde de mini bir anfi tiyatro var. Konsere de denk geldik hatta ilk gün. Hanım dans etti, çevresini eğlendirdi, kendisi zaten çok eğlendi. Yaşlı nineler ve dedeler bile oturmuş rock konserini dinliyorlardı. Çok şekerdi. İstanbul’dan farkı işte burada…Hayat ve insanlar çok daha rahat ve mutlular. Etrafın mutlu insanlarla dolu olunca sen de gevşiyorsun. ‘Büyük şehirde yaşayacaksam da böyle insanlarla yaşayayım bari’ dedirtiyor insana.

 

 

Buradayken Paracas’a gidiş için organize oluyoruz. Tekrar araba kiralıyoruz. Otel ayarlıyoruz. Deniz aslanlarını, pelikanları ve penguenleri görmek için Ballestas Adaları’na gideceğiz. Aynı zamanda çöl kayağı da yapmak istiyoruz. Tüm bunların organizasyonunu yapmak için zaten bu 2 günlük Lima konaklaması. Daha sonra tekrar gelmek üzere 20 Şubat sabahı Lima’dan ayrılıyoruz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arequipa-Lima Otobüs Yolculuğu (17-18 Şubat 2016)

Dünkü ‘macera’lı yolculuğumuzdan sonra bu sabah Arequipa’ya yola çıkmadan önce biraz gevşemek istiyoruz. Otelde kahvaltımızı yapıp termal havuza doğru yola çıkıyoruz. Ben daha önce açık havada termak havuza hiç girmemiştim. Buraya kısmetmiş. 2 ayrı havuz var burada. Aslında daha fazla ama turistlerin kullanımına sadece bu 2 havuzu ayırmışlar. Diğer havuzlara lokaller giriyor. Onlar için çok ucuz. 1,5 Lira gibi bir şey yapıyor. Dolayısıyla millet çoluk-çocuk gelip burada banyo yapıyor. Turistler için ayrılan havuzların birisi kapalı, birisi açık havuz. Kapalı olan minik ama içi sıcacık, sauna gibi aynı zamanda. Önce ona girmeye niyetlendik ama hem küçük, hem kalabalık olunca pek çekmedi. Hemen açık havuza geçtik. Dışarısı buz gibi ama sen sıcacık sudasın. Havuzdan çıkana kadar şahane ama çıkınca duş almak için içeri gitmen gerekiyor. O kısım acı vericiydi. Donduk. İçeri girer girmez kendimizi o küçük havuzun içine attık ve iliklerimize kadar ısındık. Mira’yı havuzdan çıkarmak zor oldu ama. Hangi çocuk havuzdan çıkmak ister ki zaten? Çıktık. Duşumuzu aldık. Saçlarımızı kuruttuk ki orada saç kurutan bir tek bizdik. 1 yaşında, saçları upuzun çocuklarınkini bile kurutmadan o serin havaya rahatça çıkarıyor burada ebeveynler. Biz üşüdük. Kuruttuk 🙂 Türk genlerimiz iş başında. Neyse hızlıca hareket etmemiz gerekiyor. Çünkü akşamüstü arabayı teslim edip gece otobüsüne bineceğiz ve 15 saatlik bir otobüs yolculuğu ile Lima’ya geçeceğiz. Zaman kısıtlı. Dağları aşıp gideceğimiz için hava durumu çok değişken. Bizi yavaşlatabilir.

Yol durumunu bilemediğimiz için öğle yemeğini de aradan çıkaralım ve yola öyle çıkalım diyoruz. Oysa saat daha 11:30 ve biz aç değiliz. Fakat yolda yemek yiyecek bir yer yok ve 260km’lik yol 4 saat falan sürüyor. Trafik de olabilir. Hızlıca sandviç yiyip, yiyemediklerimizi de paket yaptırıp yola çıkıyoruz. Buralarda yola her zaman ekstra hazırlıkla çıkmak en iyisi. Benden söylemesi. Dolu yağabilir, yol kayması olabilir, anlamsız bir trafik olabilir. Zaten yollar kötü durumda olduğundan çok yavaş ilerlenebildiğinden 4 saatlik yol 6-7 saati bile bulabilir. 260km için 6-7 saat ne kadar uzun değil mi? Buralarda böyle şekerim… Biz de ona göre hazırlığımızı yapıp yola koyulduk. Dönüşümüz gelişimiz kadar ‘mecera’lı olmadı. 4900m’ye çıktığımızda deli gibi bir yağmura yakalandık o kadar. Yine de tahmin ettiğimizden biraz daha uzun dürdü Arequipa’ya varışımız. Trafik. Bir de kötü, çok kötü şoförler yüzünden ister istemez yavaşladık. Peru’da gerçekten kötü kullanıyorlar arabayı. Önünü göremediğin bir virajda, sağın uçurum solun dağ iken bile sollamak için çıkıveriyorlar ya da koca yolcu otobüsü bir anda seni sollamak için atılıveriyor. Önünde hiç yer olmaması, karşıdan kamyon geliyor olması onlar için önemli değil. Neyin cesareti anlayamadım ben. Kızılötesi görüşün mü var tatlım?? Olmadığı da hemen karşıdan gelen bir arabayla burun buruna gelince anlaşılıyor. Kimse de korna morna çalmıyor. Arabadan inip birbirlerine dalmıyorlar. Bu toprakların işleyişi bu.

Neyse sağ salim Arequipa’ya varıyoruz. Hemen arabayı teslim edip otobüs terminaline gidiyoruz. Çantalarımızı teslim edip yemek yemek için terminalin üst katındaki lokantalardan birine yerleşiyoruz. Tavuk suyuna makarnalı birer çorba içiyoruz. Peru’da yemek şahane. Her yerde et ya da tavuk suyuna çorba bulabiliyorsunuz. Çocuklar için en güzel yemeklerden biri. Hani çocuğum buralarda ne yer diye hiiç düşünmeyin. Otobüsün hareket saati yaklaşıyor ve biz yavaş yavaş o tarafa doğru geçiyoruz. Daha önce aynı firmayla yolculuk yapmış ve ‘oo çok ucuza bilet bulduk’ demiş ve sonunda kırık camı bantla tutturulmuş ama hala köşesi açık , her yeri paslanmış ve tuvalet kokusundan milletin isyan ettiği, 4800m’de donarak kucak kucağa gittiğimiz bir otobüs yolculuğu yapmıştık. Bu sefer aynı firmanın üst sınıfından, tamamen yatan koltuklar aldık. Yine de otobüsü görene kadar hafif bir tedirginlik yok değil. Diğer otobüs de internetteki fotoğraflarında gayet iyi görünüyordu ve o yolculuk 6 saatti. Şimdi 15 saatlik bir gece yolculuğu var önümüzde. Zaten çok sık yer değiştirdiğimiz için genel bir yorgunluk var üstümüzde. Uyuyamazsak o yol hiiç çekilmez. Firmanın adı  Excluciva.

Bu düşüncelerle otobüse doğru ilerliyoruz. Ta – daa!!! Hayatımda gördüğüm en lüks otobüs karşımda duruyor. Uçakla hiç ‘ birinci sınıf’ bir yolculuk yapmadım ama bu otobüsü ancak onunla kıyaslayabilirim sanırım. Gördüğümün, bildiğimin çok ötesinde bir otobüs. Koltuklarımız da en önde olunca sanki bize özel karavanla yolculuk yapıyoruz gibi oldu. Koltuklar 180 derece yatıyor. Ayakları uzatmak için alttan ayrı bir platform çıkıyor. Önünde ekranın var. Ekranda uçaktaki gibi bir eğlence sistemi de var. Dizi-film, radyo ve çocuk kanalları. Yol boyunca internet de veriyorlar. Çok iyi çalıştığını söyleyemem ama otobüste olmasan da burada internet iyi değil. O yüzden ara ara çalışması bile çok başarılı sayılır. Herkese özel kulaklık ve koltuklar arasında perdeler var ki herkesin özel alanı olabilsin. IMG_3219

Akşam yemek ve sabah kahvaltısı da veriyorlar. Akşam yemeği beklediğimizden de iyi çıktı. Tavuklu çin pilavı, salata, kek  ve içecek ikramı vardı ve otobüs yemeğine göre gayet lezzetliydi. Sadece Güney Amerika’da olduğumuzu unutmayalım diye ufak bir aksaklık yaşandı. O havalı otobüste su bitti. Biz de her zaman gereğinden fazla hazırlıklı seyahat ederken bu sefer az su aldık yanımıza nasılsa vardır diye. Murphy işte… Otobüsün yolcu indirip bindirmek için durduğu yerlerde hemen satıcılar otobüsün kapısına geliyorlar zaten. Suyun bittiğini öğrendikden sonraki ilk  durakta Özgür su almak için alt kata, kapıya doğru gitti. Tam suyu alırken otobüs hareket etti. ‘hoopp n’oluyoruz’ dememize rağmen şoför  kapıyı kapattı ve yola devam etti. Özgür şoförün kapısına dayanmak suretiyle hesap sordu da ‘ileride duracağım’ dedirtebildi adama. 5 dakika sonra su almak için bir yerde durdu da depoladık sularımızı. Bu da böyle bir anı olarak kaldı işte. Ne kadar havalı otobüs olursa olsun buralarda işletme mantığı bu kadar. Hazırlıklı olun. Herkes rahat. Bu tarz şeyler çok olağan. Sen de sakin olacaksın. Her şey çözülüyor sonunda.

Yol genel olarak çok rahat geçti . Mira’ya da büyük kıyak oldu bu ekran olayı. Kulağında kulaklık limitsizce ‘Masha and the bear’ izledi. İzlerken de uyuyakaldı… Bu da onun kişisel tarihinde çok büyük olay. Yollardayken kurallarımızı, limitlerimizi çok esnetiyoruz biz. Şimdi o ekran karşısında duruken ve bizler de film izlerken ona ‘hayır’ demek olur muydu? Bayıldı zevkten. Deliksiz bir uyku uyudu. Gece uyurken Özgür tuvalete götürdü bir ara. Doluymuş. Bekle bekle gelmezler. Bilmem kaç dakika sonra geldiler. İçerideki hatun bir türlü çıkmayınca Özgür’ün kucağında sanırım tuvalete geldi sanarak yapıvermiş çişini Mira hatun. Yanımızda yedek kıyafet var. Değiştirdik. Temizledik. O uyanmadı bile. Olan Özgür’e oldu. Geceyi öyle ıslak ıslak geçirmek zorunda kaldı :)) Bu da bu yolculuğun süper anısı olarak kaldı işte şimdi hatırlayıp gülüyoruz. Sabah 10 sularında Lima’ya vardık. Yorulmadan, anlamadan geçti gitti yolculuk. Şimdi sıra Lima’da….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzun lafın kısası 15 saatlik yolculuk ga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arequipa ( 11-15 Şubat 2016)

11 Şubat akşamı varıyoruz. Geliş maceramız için sizi şuraya alayım. Geç saatte vardığımız için o akşam evin hemen karşısındaki restauranta gidip karnımızı doyurup uyamayı hedefliyoruz. Ev sahibimiz de evi teslim ederken orayı önerdi bize. ‘Biraz pahalıdır ama lezzetlidir’ dedi. Çok yorgunuz fiyat miyat gözümüzde değil. Geldiğimiz yol düşünülürse… Valizleri bıraktığımız gibi çıkıyoruz. Restauranta girer girmez ‘bizi almazlar oğlum buraya’ diyerek bi duraksıyoruz. Beyaz masa örtüleri, takım elbiseli garsonları, piyano başında papyonlu abisi falan afili bi restaurant. Bizse bütün günü geçirdiğimiz otobüsteki pis kıyafetlerle perişan haldeyiz. Tayt, polar, saçlar tepede tutturulmuş haldeyim yani… Mekan bizi hoş karşıladı ama biz bi eğreti kaldık. Sonuç olarak Özgür’ü orada bırakıp biz eve kaçtık Mira’yla. Pizza alıp gelecek:) o gece yiyip erkenden de uyuyoruz. Gece 1’de gümm!! diye vuran, ciddi sallayan depremle iliklerime kadar titreyerek uyanıyorum. Özgür’ü uyandırıyorum ama onda garip bir sakinlik. Gidip Mira’ya bakıyorum. Misler gibi uyuyor. Biraz zaman geçiyor. İnternetten son dakika Peru deprem haberlerinden buluyorum. 4.5 şiddetindeymiş. Geçmiş depremlere bakıyorum. Sık sık deprem olmuş. Olurmuş. Az sakinleşip uykuya geri dönüyorum.

Ertesi günü evde dinlenme günü ilan ediyoruz. Ayrıca da yıkanması gereken bir dünya çamaşırımız, evde de çamaşır makinesi var. Sadece market alışverişi ve mahalle keşfi diye çıkıyoruz sokağa ama kanımız bitli olduğu için yine ana meydana kadar yürüyoruz.Plaza de Armas. Zaten market de oradaymış. El mecbur gidecektik (koca şehirde başka yerden yemek bulamayız ya  🙂. 15-20 dakikada varıyoruz. Hoş bir meydan. Kahve içecek yer arıyoruz. Fakat Avrupa’nın tersine Güney Amerika’da meydanlarda, sokaklarda restaurant ve kahve içecek bir yerler bulmak pek zor. Her şehrin en meşhur, en turistik meydanı kafelerle dolup taşmamış yani. Burada da meydana bakan binaların üst katlarına, balkonlara atılmış bu tarz yerler. Hal böyle olunca da alt katlarda tanıtım yapan, elinde menüyle promosyon tanıtan çokça insana rastlıyorsun. Bu ülkede yeme-içme konusunda promosyon yani ‘günün menüsü’, ‘günün kahvaltısı’ falan gibi şeyler çok yaygın. Rekabet var. İyi yemeği iyi fiyata yiyebiliyorsun. Bayılırız! Balkonu güneş almayan bir yere postu seriyoruz.Hava çok sıcak çünkü. Güzel fiyatlara kahvaltı menülerini görünce 1 kahveye vereceğimiz parayla kahvaltı da ederiz diyerek siparişimizi veriyoruz. Evet evet ucuz diye 2. kahvaltımızı yapıyoruz o gün. En afili meydanın, en güzel mekanlarından birinde bile fiyatlar aşırı kazık değil. Yani herkes cebine göre bir şeyler bulabilir. Süper yüksek rakamlara da yiyebilirsin, çok ucuza da. Hepsi de yanyana. Semtine göre pek şekillenmemiş. Öylesi de var tabii ama en turistik mahallelerde bu yelpazenin olması bence çok hoş. Siparişimizi verdikten sonra aynen yukarıda yazdıklarım tadında bir konuşma geçiyor aramızda Özgür’le. Mira da o arada resim yapıyor, meydanı izliyor falan. Onun derdi portakal suyu… Siparişler gelince en ucuz menünün aslında aç olsak bizi doyurmayacağını da lego’lardaki ekmekler boyutunda gelen peksimetlerden anlıyoruz:)

  
Kahvelerimizi de içince ‘eh hazır gelmişken şöyle bir arka sokakları da yürüyelim'(güya evde kalacaktık bugün!)’ diyerek biraz yürüyoruz. Çok hoş bir şehir. Dokusu bozulmamış yerlerden biri ki Peru’nun 2. en büyük şehri. 4 gece- 3 gün geçirdik burada ve vaktimiz olsa daha da uzun kalmayı isteyeceğimiz yerlerden biri oldu. Kolay, zevkli ve ucuz bir yer. Zaten Peru, Güney Amerika’nın en ucuz ülkesi oldu gezdiklerimiz arasında.

Arequipa’nın sokaklarında gezmek de ayrıca keyifli. Beyaz Şehir diye de bilinirmiş. Şehir 3 tane volkanik dağ ile çevrilmiş. Bu dağlardan çıkan volkanik taşlardan yapılmış beyaz binalardan gelirmiş bu isim de. Kolonyal binalarla dolu, taş kaplı sokaklarında dolaşıp şehrin tadını çıkarın giderseniz.  Neyse biz biraz daha dolandıktan sonra market alışverişimizi de yapıp evimize döndük. Yola çıktığımızdan beri ilk defa her çeşit sebzenin alasının bulunduğu, hem de bizden daha ucuza olduğu bir markete denk gelince ben biraz kendimden geçmiş olabilirim. Damarlarımdaki ‘ana’ beni ele geçirdi ve çeşit çeşit sebze aldım. O çocuk o sebzeleri yiyecek!

İşte şekerim bazısı seyahatte çanta alınca mutlu olur bazısı da ucuza iyi sebze 🙂 (sevdiğim çantayı da ucuza bulsam aynı derecede sevinirim merak etme). Sebze reyonunun önündeki mutluluğumu unutmuyorum. Ciddi ciddi sevindim. Hele fiyatları görünce… İlk defa burada kendimizi (ülkemiz ve paramızın değerinden sebep) zengin gibi hissettik ayol. Her zaman aldığın fiyatlardan daha uyguna alışveriş yapmak güzel bir his. Ama işte ne oldum delisi olarak gereğinden fazla almak gibi de bir tehlikesi var. Aman diyeyim ben ettim sen etme! 1 paket fasulyeyi atmak zorunda kaldım. İçime çöktü. Tüm Güney Amerika böyle olacak zannetmiştik biz bu yola çıkarken. Bolivya’daki market alışverişimiz ise en büyük hayal kırıklığıydı. Okumadıysan şuradan bakabilirsin.

evimizin salonundan volkanik dağların görüntüsü.

Sonraki 2 günümüzü dinlenmeye verdik. 12 Şubat akşamı tam uyumak üzereyken bir kere daha ciddi bir şekilde sallandık. Bu sefer ikimiz de uyanık olduğumuz için tırstık. Özgür’ü de çekiştirdiğim gibi elimde 1 şişe su , yanımda Özgür ile Mira’nın baş ucunda bitiverdim. Memleket sallanmaya alışık. O yüzden tüm binalarda, sokaklarda ve mekanlarda ‘deprem anında güvenli bölge’ diye etiketlerin yapışık olduğu alanlar var. Yine internetten öğreniyoruz ki bu sefer de 5 şiddetindeymiş. Bekle bekle yapacak bir şey yok. Sakinleşince yatağımıza döndük ve uyuduk. Fakat 2 gece üstüste sallanınca 3. gece de bekledik ama tık yoktu 🙂 Şimdi yazarken eğlenceli gibi de o anlar da Mira’yı kucağıma alıp arabada falan uyuyasım geldi ama araba yok işte. Mecbur yatağa döndük. Twitter’a bakıyorsun bütün türkler tosur tosur uyuyor tabi. Rahatlatan iki mesaj da okuyamıyor ki insan. Türk’ün depremle imtihanı da böyle oluyor işte.

13 Şubat günü evden hiç çıkmadık. Sebze, çorba, film, sebze, meyve, film, patlamış mısır, sebze çorbası, oyun, resim falan derken günü yedik bitirdik. Dinlendik. Çok çok da iyi geldi. Böylece buradan sonraki destinasyonumuz olan Colca Kanyon’u için de gerekli çalışmaları yapmış olduk. Otelimiz, arabamız hazır.

 14 şubat günü akşamüstüne kadar yine evde yaydık. Buna en çok da Mira’nın ihtiyacı var. Fakat ona da ev bastı. 1 gün dinlenince 2. gün koltuk tepelerinde zıplamaktan gözünü sağlam morarttı. O akşam için güzel bir yerde yemek yeme gibi bir planımız vardı. Hem de evimizin hemen yanında. Peru ve Arequipa mutfağının tipik yemeklerini deneyecektik. İttire kaktıra Mira’ya öğle uykusu bile uyuttuk ki geceyi çıkarabilsin. Zira haftalardır aradığı oyun parkı bile bu restaurantın bahçesinde var. Sürpriz olacak cüceye. Akşam 7 gibi evden çıktık. Binayı döndüğümüz gibi restaurantın kapısında bulduk kendimizi ama restaurant yerine kapı-duvar. Mekan kapalı. Hevesimiz kursağımızda yine meydana doğru yürürken bir ses duyduk. Mira aslında bu sesi evden çıkar çıkmaz duymuş ‘anneee tiyatro var kesinn, hadi gidelim’ demişti de ben ‘ne tiyatrosu ayol arabalardan geliyor o müzik’ diye lafı çocuğun ağzına tıktıydım. Müziğe doğru yöneldik istemsizce. Uzaktan kocaman bir çadırın tepsindeki ışıkları gördük. Sirk varmış meğer! Böylece Mira hayatındaki ilk sirk deneyimini de burada yaşamış oldu. Gösterilerde hayvan falan olmaması da en şahanesiydi. Bu günü ayrıca yazmıştım. Okumak isteyen olursa buyursun.

Son günümüzü çarşı-pazar ve eski sokakları gezerek geçirdik. Bizim gibi daha çok yerel hayatı merak ediyorsanız mutlaka uğrayın buralara. Turist de oluyor ama biz çok az rastladık. Buradakiler ne yer?ne içer? hepsini görebiliyorsunuz. Bu topraklarda 3000 çeşit patates var. Düşünebiliyor musun? Sırf onların satıldığı tezgahları görmek için bile gidilir bence.   Mercado Central ve San Cristobal  en güzelleri. Buralarda yerel yemekleri çok ucuza deneyebilirsiniz. Hiç bir lüks beklentiniz olmasın ama. Merak etmeyin insan öyle hemencecik zehirlenmiyor. Biz yedik, bak hala hayattayız. Bıldırcın yumurtası yedi mesela Mira. Çok sever zaten. Burada sokaklarda el arabasında satılıyor. 1 sol’e de 5 tane yumurta koyuveriyorlar bir poşete. Çocuklar için şahane atıştırmalık. Mercado Central’den mısır tohumu aldık bir de. Ekip yetiştirmeyi deneyeceğiz bu yaz. İnşallah tutar. Buranın mısırı hem çok lezzetli hem de çok iri taneli. Yani mısır çeşitlerinden biri bu. Yoksa yüz çeşit mısır var.





Son gecemizi de erkenden yatarak  ve biraz da eşya toparlayarak geçirdik. Yarın sabah Colca Kanyon’unu görmek için yola çıkıyoruz. Deli miyiz neyiz bilmem ama araba kiraladık onunla gidiyoruz. Amerika Konsolosluğu kendi vatandaşları için, canınıza susamadıysanız bu ülkede araba kiralamayın diye yazı yayınlamış. Biz Amerika’lı değiliz sonuçta. Colca’da görüşürüz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puno 2. Gün (10 Şubat 2016)

Otel eski olabilir ama kahvaltısı güzel. Keyifle, koşturmadan kahvaltı ediyoruz. Otel kalabalık. Karnavala gelenlerle dolu. 

Kahvaltı sonrası lobide coca çaylarımızı içerken otobüs bileti bakıyoruz. Ertesi gün ayrılacağız. Karar verdik yani. Hedef Arequipa. Ekonociva diye bir şirketten alıyoruz yarın sabah 11 için biletlerimizi. Airbnb’den ev de ayarladık. Lojistik ayarlamalar tamamlandıktan sonra kasabayı keşfetmek için attık kendimizi sokağa. Hava sıcak ve güneşli. Meydanı dün görmüşüz. Bir de şu Titikaka Gölü’nü gözlerimizle görelim bari, madem adalarına gidemiyoruz diyerek sahile doğru yürüyoruz. Oralarda da sabah kahvemizi içeriz hem. Büyük bir marketten Mira’ya don alıyoruz. Büyüdü zibidi yollarda. Donlar olmuyor ‘rahat değill’ diye olay çıkarıyor. Yol üstünde bir pasajda sabit pazar alanı görüyoruz. Alt kat kasap ve manav, üst katta kıyafet satan dükkanlar ve minicik lokantalar var. Peru’da kahvaltıda et ve tavuk suyuna kocaman parçalı etler, sakatatlar yeniyor çokça. Çorbalar çok lezzetli. Porsiyonlar çok büyük ve gayet besleyici. İlikli kemik suyuna çorba işte daha ne olsun. Öğlen yemeğini burada yemek istiyoruz. Gidip soruyorum öğlen menüsünde de bu çorbalardan kalırmı diye. Kalırmış:)  

    
    
 Aynı pasajdan hediyelik şapka alıyoruz ve çıkıp yola devam ediyoruz. Yol boyunca kahve içecek hiç bir yer yok. Göle kadar geliyoruz. Bari şu teknelerin kalktığı tarafa doğru gidelim de orada belli ki işletmeler var, orada içeriz diyerek yürüyoruz. İskele yoluna girince bir anda bize ada turu satmaya çalışanlar beliriyor. Ellerinde broşür. Ya biz gidiyoruz yarın şekerim artık başka bahara derken elindeki broşüre gözüm takılıyor. ‘Her saat’ gibi bir şey yazıyor. Aldım broşürü. ‘Uros adası. Yüzen ada’ falan yazıyor. E bu bizim gitmek istediğimiz ada. Sadece sabah 7’de değilmiş işte. Dün bize öyle demişlerdi turist ofisten. Eğer sadece Uros’a gitmek istersek dolmuş tekneler varmış. 2-2,5 saatlik turlar yapıyorlarmış. Yüzen ada Uros’a gidiyorsun. Orayı dolaşıyorsun ve dönüyorsun. Hemen de kalkıyormuş tekne. Gözlerimiz parlıyor. 

-Hadi gidelim mi? 

– Gidelim!

 Gibi kısacık bir diyalogtan sonra biletlerimizi alıp tekneye yerleşiyoruz. İyi ki kahve içecek yer bulamamışız ve buraya kadar yürümüşüz. Bazen sadece akışa bırakmak gerek. Su akıyor ve yolunu buluyor. Yoksa yapabileceğimiz ve çok istediğimiz bir şey eksik kalacaktı. Bu da turist ofisin ayıbı olsun. 

Özgür hala içemediğimiz sabah kahvelerini bulmak için gidiyor. Yolda içelim bari. O arada tekne de doluyor ve Özgür’ün gelmesiyle kalkıyoruz. Daha yola çıkarken teknenin motoru tekliyor, çalıştırıyorlar ve yola devam. Tekrar tekliyor. Çalıştırmaya çalışırken leş gibi kokuyor. Yolcular ‘bozuksa yol yakınken geri gidelim’diyorlar ama dinleyen yok. Motor çalışıyor tekrar. 5 dakika kadar gidiyoruz yine duruyor. Artık herkes isyan ediyor ama bir yandan da gülüyor. Tekneyi kullanan da genç bir çocuk. Tınlamıyor bile geri dönelim laflarını. Geri dönerse sırasını ve parasını kaybedecek belli. İstemiyor. Bizden sonra çıkan tekneler bizi geçip geçip gidiyorlar. Biz mi? Biz dura kalka, arada sazlıklara gire gire 20dk’lık yolu 45dk’da gidiyoruz.  

    
 
Titicaca Gölü dünyanın taşımacılık yapılan en yüksek tatlı su gölü. 3810m. Gölün bir kıyısı Bolivya diğer kıyısı Peru…Göl üstündeki adalardan biri de Uros Adası. Uro kabilesi yaşıyor. Vakti zamanında savaşçı İnka’lardan kaçmak için kendilerine göl üstüne yüzen evlerden bir hayat kurmuşlar. Bugün hala orada yaşıyorlar. 5 ailenin paylaştığı adacıktaydık biz. Kadınlarından birine sordum gerçekten de orada yaşayıp yaşamadıklarını, yoksa turizm için mi orada olduklarını. Burada yaşıyoruz dedi ama ben sanki oralar artık ‘iş yerleriymiş’ gibi bir hisse kapıldım. Çünkü teknelerle bütün gün turist taşınıyor bu adacıklara. Uro muzu dedikleri bir bitkinin kökünden zemin yapıp üstüne de sazlarını atarak su üstünde kalan platformlar oluşturmuşlar. Ana geçim kaynakları balıkçılıkmış eskiden ama artık turizm de çok önemli. Uros Adası’nın kendi yönetimi de varmış. Her sene kabileden bir aileden başkan seçiyorlarmış… Su üstünde yaşam bugün artık daha çok turistik bir aktivite de olsa vakti zamanında inanılmaz bir atılımmış bence. Hayatta kalma güdüsü neler yaptırıyor.  

     

   
 Adadaki ailenin küçük kızıyla kaynaşıyor Mira. Boya kalemlerinden bir kaç tanesini ona hediye ediyor ve hemen birlikte boya yapmaya başlıyorlar.  

    
 Adada tuvalet yok. Mira da ben de altımıza yapmak üzereyiz. Ev sahibemize soruyorum da öğreniyorum tuvalet olmadığını. ‘Çiş için mi soruyorsunuz?’ diyor. Anlamıyorum. ‘Tuvalet lazım da’ diye geveliyorum. Tekrar aynı şeyi soruyor. ‘Evet evet’ diyince ben, bizi saz evlerin arkasındaki alana çekiyor. ‘Buraya yapın’ diyor. Kapalı alan falan yok ya şaşırıyorum tabi. İnsanların evine işemeyelim diye emin olayım istiyorum. ‘Öylece buraya mı?’ Gayet rahat ‘evet evet’ diyor. Mira’ya hayat kolay tabi öyle ayıpmış, sokakmış gibi dertleri yok, yapıveriyor. Mecbur ben de yapacam yoksa millet altıma yaptığımı anlamasın diye suya düşmüş numarası yapmak zorunda kalacağım:) Hatuna diyorum ki’ ben de buraya mı yapayım’ ‘ yap yaapp’ . ‘ e iyi bari sen kimse gelmesin diye bekleyiver’ diyorum zira evin arkası turist dolu. Ama doğa bu n’apalım. Sidik torbası da bir yere kadar esniyor şekerim. Yapıveriyorum. Ohh rahatım.  

İşte buralar hep bizim tuvalet:)

   
İnsanların arasına geri dönüyoruz. O arada bizim turla gelenlerin üstünde yerel kıyafetler görüyorum. Hayatta da eksik kalmam koşa koşa gidiyoruz Mira’yla biz de giyiyoruz. Mira’yı arkadaşı giydiriyor. Çok şekerler. Kıyafetler rengarenk. Tam benlik!  

    
 İsteyenler Uros tekneleriyle başkente bir gezi yapıyorlar. Ekstra bir para ödüyorsun. Güya kadınlar kürekle götürüyor ama arkadan minik bir tekne itiyor. Bizi çekmedi. Aynı yere zaten bizim tekne götürecek bizi de. Güneşin altındasın diğerinde. İstemedik. Arkada 5 kişi kaldık. Önce diğer tekne gitti, onlar varınca da biz. 

    
  Dönüşü geldiğimiz tekneyle yapmak istemedik doğal olarak. Hesaplamadan çıktığımız için yemek saati gecikti. Acıktık. Aynı işletmenin teknelerinden birine binip Puno’ya döndük. İskeleden bisiklet taksiye atladık bizi 5 sol’e sabah gördüğümüz sabit pazara götürüverdi. Et suyuna çorbalarımızı yedik bol limonlu. Mis!  

    
 Sonra sokaklarda biraz daha dolanıp otelimize döndük. Çünkü sabahki o güneşli hava gitti. Soğuk başladı ve belli ki yağmur da geliyor. Erkenden uyuyoruz. Yarın bizi 6 saatlik bir otobüs yolculuğu bekliyor. Yaklaşık 5000m yüksekliğe kadar çıkacağız. 

Puno 1. Gün ( 09 Şubat 2016)

Cuzco’dan sabah 8’de otobüs ile gideceğiz Puno’ya. Cruz del Sur şirketi ile gideceğiz. Buralarda güvenlik konusunda en iddiali şirket o. Hem Arjantin’deki gibi koltukları da 160 derece yatıyor. Yol 6 saat. Rahatlık tercihimiz. 
   

 Kahvaltı sonrası otobüs terminaline gidiyoruz. Burada valizleri uçakta olduğu gibi otobüse binmeden, terminal içinde bir yerden teslim alıyorlar. Biz de valizleri teslim edip otobüse geçiyoruz. Gayet rahat. Her koltuğa birer battaniye ve yastık bırakılmış. Koltuklar geniş ve uyuyabileceğimiz kadar da yatıyorlar. Uçaktan daha rahat yani bu otobüsler. Hele bir tanesi var ki tamamen yatıyor koltuklar. O sınıftan yer bulamadık henüz. Yolculuk genel olarak rahat geçiyor. Mira uyuyor. Açıkçası daha önceki otobüste çok iyi uyuduğu için ve erkenden uyandığımız, günlerdir de öğle uykusu uyumadığından sebep 2 saatlik bir uyku performansı bekliyordum. Çok emindim. Elimde patladı. 1 saat olmadan ağlayarak uyandı. Kolunun üstüne ters bir şekilde yattığı için eli uyuşmuş, ne olduğunu da anlayamıyor ‘acıyor, acıyorr’ diye ağlıyor. Oysa ben daha film izleyecektim. Uyuyacaktım. Hep öyle olmaz mı zaten? Analar hayaller kurar bebeler de itinayla içine eder:) Murphy kaçmış bunların içine.

Öyle böyle derken, lamaların gerçeklerini camdan, mamutların çizimlerini (ice age) televizyondan izleye izleye geldik Puno’ya. Taksiye atladığımız gibi otele doğru yollandık. Çok açız. O Peru’nun en havalı otobüs şirketi bizi aç bıraktı anacım. Minnak bir sandviçi verdi sabah 10 gibi daha da bi şey vermedi. Biz de yemek bekliyoruz saf saf. Saat olmuş 16:00 biz daha öğle yemeği yemedik. Açken de biz biz değiliz. Hepimiz ayrı gıcık insanlar oluyoruz. Doymamız lazım yani. Otele eşyaları atıp hemen yemek bulmayı düşünüyoruz. A-a o da ne taksiyle geçerken ara sokaklarda kostümlü, bandolu dans eden insanlar görüyoruz. Tam da karnaval dönemi buralarda o yüzden her kasabada ve her köşede dans edenler var.  

 Otelimiz eski ama temiz bir otel. Son dakika ve karnaval döneminde bunu bulabilmek de iyi. Eşyalarımızı bırakıp hemen meydana doğru yürüyoruz. Meydandaki katedralin önünde kalabalık toplanmış, ortada da kocaman bir boşluk ve bando var. Yan sokaktan da kostümlü gruplar dans ede ede geçiş yapıyorlar. Harika ama o kadar açız ki onların peşine düşemiyoruz. Meydana bakan balkonu olan bir restauranta oturup yemek yiyoruz. Garsondan da öğreniyoruz ki dün büyük karnaval kutlamaları varmış. Dini bir karnaval bu. Bugün de bandolar yarışıyorlarmış. Renk renk kıyafetli bando ekipleri sırayla sahneye çıkıp 15’er dakikalık performans sergilediler. Her biri en az 20 kişiden oluşuyordu. Yemek beklerken biz de onları seyrettik. Mira dans etti balkonda:) Puno bizi şenlikle karşıladı sağ olsun…

Karnımız doyar doymaz kostümlü geçiş yapan ekibi aramaya çıktık ama bulamadık. Turist ofise uğrayıp ‘ Titikaka gölüne nasıl gidilir onu soralım bari?’ Diyerek ofise yollanıyoruz. Öğreniyoruz ki 3 adayı gezen sadece 1 tekne varmış ve sabah 7’de hareket ediyormuş. Gün içinde başka da yokmuş. Hava durumu yağmur veriyor. O havada ve de sabahın köründe tekneye atlayıp tüm gün tur yapacak gücü kendimizde bulamıyoruz ve Titikaka Gölü’nü başka bir seyahate bırakıp 2 gece kaldıktan sonra buradan ayrılmaya karar veriyoruz. Oteli de zaten 2 gece için ayarlamışız. Sonrasına bakarız demiştik.

Teşekkür ederek ofisten ayrılıyoruz. Hava da soğumaya başladı. Akşamları bayağı serin oluyor buralar. O yüzden erkenden odamıza kaçıyoruz. Hala yorgunuz da. Adam akıllı dinlenmeyi beceremedik henüz. ‘Gittiğimiz bi yerde azıcık uzun kalalım da bi dinlenelim’ diyoruz, diyoruz ama aklımız hep gezmekte olduğu için duramadan devam ediyoruz. Kanımız bitli şekerim! 

Odaya girdik. Açtık radyatörümüzü. O arada da deli gibi yağmur yağmaya başladı. Oda sıcacık hiiç çıkasımız yok. Zaten kafamızda da bitirmişiz Puno’yu. Özgür gidip yiyecek bir şeyler alıyor. Yine odada yiyoruz akşam yemeğimizi ve erkenden uykuya dalıyoruz. Bilmiyoruz ki yarın bizi bir sürpriz bekliyor...   
  
   
    
    
    
    
   

Machu Picchu (06 – 07 Şubat 2016)

  Sabah 6’da uyanıyoruz. Kahvaltı edip Aguas Calientes’e giden trene yetişeceğiz 07:45’de. Orada da 2 gece kalacağız. Çünkü gittiğimiz gün hava kapalı ve yağmurlu olursa 2 gün deneme şansımız olsun istedik dağı görebilmek için. İlk gün halledersek de ikinci gün termal havuzda azıcık keyif yapar, dinleniriz diyoruz. Machu Picchu kasabası olan Aguas Calientes’in türkçesi ‘Sıcak Sular’ demek. Adını termal sularından alıyor yani.
Neyse Aguas Calientes’e giden tren tam turistik bir tren. Farklı sınıfları var. Kompartıman kompartıman ayrılmış. Yerel halk da aynı trenle gidiyor çok ucuza. Çünkü kasabaya karayolu ulaşımı yok. Fakat onların kompartımanı ve sanırım saatleri de farklı. Bizimki turistler için ayrılan sınıfın en ucuzu ama o bile gayet lüks. Bir de yemekli falan bir kompartıman var. Ama gereksiz bir para bence zira yolculuk zaten 1,5 saat sürüyor. 

Uçağa biner gibi giriş yapılıyor bu trene. O yüzden hareket saatinden en az yarım saat önce orada olmanız isteniyor. Bir de kompartımana sadece kabin boyu birer çanta kabul ediliyor. Biz fazla eşyalarımızı Cuzco’da Raul’ün ofisinde bıraktık bunu bildiğimiz için. Daha fazla valizi olanlar için sanırım ayrı bir ‘valiz teslim prosedürü’ gibi bir şeyler var. Emin değilim ama.  

    
 07:15’de istasyonda hazırız. Güvenlik kapısında biletler ve pasaportlar kontrol ediliyor. Kontrolden geçer geçmez de bir masa koymuşlar kahve ve kek ikramı var. Sonra görevliler biletimize göre kompartımanımıza yönlendiriyorlar bizi. Trenin dışından anlaşılmıyor ama içine girince ne kadar güzel olduğunu anlıyor insan. Camlar geniş. Tavana da cam yapmışlar ki güzergah boyunca dağ manzaralarını kaçırmayalım. Canım ne kadar da düşünceliler! O kadar parayı alınca bence tavanı boydan boya cam yapmalılardı ya neyse. Bu da makbul. Tek yön adam başı 69usd gibi bir rakam ve diğer alternatifi yürümek:) Daha 4 yaşına bile gelmemiş çocukla o kadarına da cesaret edemedik şekerim. Paşa paşa ödedik. Machu Picchu’ya ulaşmak masraflı iş anlayacağın. Ülkenin en büyük gelir kaynaklarından biri bu olunca gayet güzel paraya çevirmişler. Günde ortalama 2000 kişi ziyaret ediyormuş dağı. Unesco bu sayıyı 800’e indirmek istiyormuş aslında. Korumak amaçlı. Fakat talep çok fazla, para da tatlı olunca Peru, devlet olarak kabul etmiyormuş. Tartışmalar da devam ediyormuş.

Ne diyordum? Heh! Trene bindik ve allah seni inandırsın 1 dakika bile gecikmeden tam zamanında hareket etti. Yol boyunca çok güzel manzaralar görüyorsun. Keyifli bir yolculuk. Arada da çay-kahve ve atıştırmalık ikramı var. Öyle bakına bakına heyecanla geçip gidiyor yolculuk. 

Saat 9’u biraz geçe Aguas Calientes’e varıyoruz. İstasyonda otelden görevliler karşılıyor bizi. Hava da açık. Yağmur yok. Havayı kestiremediğimiz için dağa çıkış biletlerini önceden almadık ki para boşa gitmesin. Biletler tarihe göre ve 1 günlük veriliyor çünkü. Aynı gün içinde 2 kere kullanabiliyorsun giriş çıkış yapmak için ama o kadar. O yüzden biletleri alıp hemen yukarı çıkmaya karar veriyoruz. Görevliler sağ olsunlar bizi bilet gişesine götürüyorlar. Bilet almak için de pasaport gerekiyor aklınızda bulunsun. Valizleri alıp otele götürüyorlar. Bizi de yukarı çıkan otobüsler için bilet gişesine bırakıyorlar. Bunların hepsi birbirine çok yakın. 2şer dakika yürüyorsun. O arada Mira ufak çaplı bir ‘o botu giymeem. Rahat değiilll’ krizi geçiriyor. Biz delleniyoruz. ‘Bu kız böyle olursa hayatta da çıkılmaz o dağa’ diye birbirimize çemkiriyoruz falan. ‘Amaaann giymezsen giyme be’ diye isyan ederek 1 dakika kadar çorapla yürütüyorum hanımı. Çoraplar falan ıslanıyor tabi çünkü yerler ıslak. Biz geriliyoruz. Mira uyuz oluyor. Sonra çocuğum dine imana gelip botları giyiyor. Özgür dellenmiş ama bir yandan da otobüs bileti almak için sıraya giriyor. Biz de o arada vakit kazanmak için Mira’yla otobüs kuyruğunda yerimizi alıyoruz. Tam sıra bize geliyorken Özgür yetişiyor ve hop! otobüsteyiz. Dağın eteklerinden kıvrıla kıvrıla tırmanmaya başlıyoruz. Tırmandıkça hepimizin keyfi yerine geliyor. Tekrar normal insanlar ve sevecen bir aile formatına dönüş yapıyoruz. O gıcık hallerimizle gezeceğiz caanım dağı diye çok üzüldüydüm. Machu Picchu’yu göreceğiz güzelim neşe lazım, sevgi lazım. İyi olduk allahtan:) Hepimiz yorgunuz çünkü artık. Oluyor öyle ufak çaplı gerginlikler yolda.  

 20-25 dakikalık bir otobüs yolculuğundan sonra girişe geliyoruz. Otobüsten iner inmez fazla makyajlı, bildiğin modern bir işletme girişi ile karşı karşıya geliyorsun. Turizm işletmesi olarak baktığın zaman her şey düşünülmüş, iyi işleyen, temiz pak bir yer. Temiz tuvaletinden, ücretli bagaj teslim alanına kadar her şey düşünülmüş. 1 restaurant 1 tane de kafeterya var. Fakat Pisac ve Sacred Valley’den sonra bu kadar organize bir yapıdan geçip Machu Picchu’ya girme fikri beni rahatsız etti nedense. O kadar para karşılığında sattıkları biletlere layık hizmet veriyorlar dışardan bakınca aslında rahatsız edici bir durum yok. Fakat ben o muhteşem doğa ve İnka yapısı girişinin daha doğaya uygun olmasını dilerdim. Bu da benim şahsi gıcıklığım:) Zaten o kadar kalabalıkla giriş yapınca Sacred Valley’de yaşadığım etkilenmeyi burada yaşayamadım. 

   
Neyse. Otomatik gişelerden, görevlilerin kontrolünden geçtikten sonra artık içeridesin. Saat saat hava durumunu kontrol ediyoruz. Yağmura kadar 1 saatimiz var gibi görünüyor. Haldur huldur yürümeye başlıyoruz. İlk hedefimiz o meşhur tepeden afili bir Machu Picchu fotoğrafı çekmek. Sonra köşe bucak gezeriz diyerek başlıyoruz bakınmaya. Nerede o köşe? İki bölüm var gibi görünüyor. Sağdan başlıyoruz. Dağların tepesi de hafif bulutlu olunca yönü kestirmek kolay olmadı. Tam turistiz yani anlayacağın. O meşhur köşede yağmurdan önce o fotoğraf çektirilecek! Fakat yanlış taraftan başlamışız gezmeye. Diğer tarafa tırmanmak için de bütün rotayı tamamlamak gerekiyor sağ tarafta. Çünkü tek yön yapmışlar yolu. Geziyoruz. Fotoğraflar çekiyoruz ve yavaş yavaş içimize işliyor Machu Picchu. Her tarafı dimdik, yemyeşil ve yüksek dağlarla çevrili. Altta bir nehir. Şehir zaten bir dağın tepesinde… Hem doğanın muhteşemliği hem de o muhteşem ve zorlu doğaya böyle bir ‘hayat’ kurmuş olan İnka’ların etkileyiciliği birleşince girişteki o ‘etkilenmeme’ hali geçip gidiyor. Büyüleniyorsun. Bugün doğanın karşısında nasıl bir ‘hiç’ olduğunu bir kere daha hissediyorsun. Seni orada bıraksalar belki 1, bilemedin 2-3 gece anca dayanırsın. Onu düşünüyorsun. Doğaya saygı duymak ve ona uygun yaşamak gerek bunu farkediyorsun. Belki farkındasındır zaten ama burada kafana kafana vuruyor bu gerçek. Zaten yakın tarihte sel basmış da dağ ulaşılmaz hale gelmiş. Helikopterlerle kurtarılmış kalanlar.

Aslında doğanın içinde, başka hiç bir şey olmayan her yerde aynı his kaplıyor içimi. Bakmalara doyamıyorum gezdiğimiz her noktadan manzaraya. 

Sağ tarafı biraz hızlıca bitirip sol tarafa tırmanmak için sabırsızlanıyoruz. Çünkü sağda yerleşim alanlarının içinde dolaşırken soldan tepeye tırmanıp yukarılardan bakıyorsun Machu Picchu’ya. O arada hafif bir yağmur başlıyor. Özgür Mira’yı sırtına atıyor ve yolumuzu bulmaya çalışırken yön sorduğumuz görevli, sanırım 15kg, 102cm’lik bir insan yavrusunu taşıyan Özgür’e acıyor ve bizi kestirme ve ters yön olan İnka teraslarının oradan geçiriyor. O arada Mira ‘yağmur dursun’ sihri yapıyor. Hakkatten de duruyor yağmur. Zaten seyahat melekleri genelde bizden yana:) bu da hanımın şansı olsa gerek…

Buradan sonrası bol tırmanışlı bir yol. Bizim vücutlar yüksekliğe alışmış olduğu için yükseklikten yana çok derdimiz yok. Hele Özgür keçi gibi sırtında çocukla tepeye kadar tırmandı. Bazi yerlerde dilim dışarı çıktı benim. 20-25 dakika çıkıyorsun. Yolda inenlere denk gelince gaz veriyorlar ‘az kaldı az. Ama değiyor’. Hakkatten de değiyor. Oturup bütün gün izlersin. Her yıl 1 kere gelip bakmak istersin. Machu Picchu öyle bir kere gördüm de bitti gibi bir yer değil. İnsan oralarda dolaşmak ister. Dağ tepesinde yaşamak.

 Şekil şekil, çeşit çeşit fotoğraflar çektik. Her köşesini, ‘ara sokağını’ dolaştık ve yağmur başladı. Her kime ya da neye teşekkür etmek gerekiyorsa:teşekkürler. 

Yağmurluklarımızı geçirip dolaşmaya devam ediyoruz. Her köşeden ayrı bir güzellik görüyorsun zaten. Hatta Özgür ve Mira’nın arkadan fotoğrafını çekeyim derken ‘bak bak gelene baakk’ diye Özgür’ün fısıldamasıyla arkalarından gelen lamayı bile gördük. Daha ne olsun. Bütün güzelliklerini sundu bize. 

2 saatten azıcık fazla sürede bitirdik turumuzu. Rehberli turlar da 2 saat kadar sürüyormuş. Hani isterseniz girişte bir sürü rehber hazırda bekliyor özel tur yapmak için ama gezerken duyduk hep kitap ezberi yapmışlar. Aynı tonda, aynı laflar…

Dönüş için otobüs sırasına giriyoruz. Acıktık. Yorulduk. Çıkışta yine aynı ‘turistik’ ortama girince rüya bitiyor:) 

Kasabaya iner inmez yemek yiyecek yer arıyoruz ama her şey hem çok turistik hem de çok pahalı. Sonradan esnafla konuşunca öğreniyoruz ki buraya mal getirmek için bile tren kullanmak gerekiyormuş. O yüzden maliyet fazlaymış ve bu da zaten fazla turistik olduğu için normalin üstünde olan fiyatları daha da artırıyormuş. Çorbalar 15-20 lira arasında değişiyor restaurantlarda. Arka sokaklara geçince fiyatlar düşüyor biraz. Otele doğru giderken yolda sadece lokallerin yemek yediği, kapısının önünde koca mangal yanan bir yere girip 2 porsiyon kaburga yiyoruz. İyi geliyor.

   Sonrası otel ve dinlenme. Akşam da Özgür gidip pizza alıyor. Odada yiyoruz. 

 Dağımızı ilk gün görebildiğimiz için ertesi gün dönüş saatimize kadar rahatız. 14:15’de istasyonda olmamız gerekiyor. Kahvaltı sonrası kasabayı dolaşıyoruz. Termal havuza gitmekten de vazgeçiyoruz. Pis olduğuna dair yazılara denk geldik. Çekmedi. 

Arka sokaklara doğru ilerledikçe 6-8 sol’e yani 5-7 liraya menüler görüyoruz. Biz zaten esnaf lokantası kovalayan insanlar olduğumuzdan hemen birine çöküveriyoruz. Harika bir buğday çorbası ve üstüne balıkla şenleniyoruz. Yanına da her daim ‘chica’ ikram ediyorlar. Siyah mısırdan yapılma meyve suyu gibi bir şey. Lezzetli de. 

Tren saati geldi. Artık vedalaşma zamanı. Lisede, ingilizce kitabımda duymuştum adını ilk kez. Ne olduğunu, kimin yaptığını bile bilmeden sadece adıyla içime işlemiş, görmeyi en çok istediğim yerlerin içinde üst sıraya yerleşmişti Machu Picchu. Bir hayal gerçek oldu yani benim için. Zaten nasıl bir yerse instagram’da da en çok beğeniyi orada çekilen fotoğraflar aldı. En çok görülmek isteyen yer orası oldu. Var demek ki bir kerameti…

Tren bizi Ollantaytambo’ya 16:30 gibi bırakıyor. Cuzco’ya gitmek için araç ayarlamıştık biz ama 8 sol’e minibüsler var aklınızda olsun. O gece Cuzco’da kalıyoruz. Ertesi sabah Puno’ya geçeceğiz. 6 saatlik bir yol. Yine dağların arasında yaklaşık 5000m’ye kadar yükseleceğiz. O yüzden erkenden uyuyup dinlenmemiz lazım…

Hadi Puno’da görüşürüz…

Not: Machu Picchu’ya nasıl gidilir? Fiyatlar nedir? Gibi detayları anlatan ayrı bir yazı yazacağım ama artık Türkiye’ye dönünce.

   
    
    
    
    
    
    
    
    
 

Pisac ve Ollantaytambo (05 Şubat 2016)

Sabah 09:00’da Raul ve rebherimiz Jose bizi aliyor evden. Hedef akşamüstü Ollantaytambo’da olmak. Ertesi gün sabah treniyle de Machu Picchu’ya gideceğiz. Yol üstünde de havanın ve Mira hatunun havasının müsade ettiği kadarıyla arkeolojik alanları gezmeyi düşünüyoruz. Fakat çocukla seyahat ederken katı planlar yapılamıyor. ‘Olduğu kadar’ diyerek yola devam ederseniz beklentisiz olduğunuzdan dolayı çok daha rahat edersiniz. Çocukla gezmek öyle elin kolun boş gezmeye benzemiyor yani. Çişi var, kakası var, uykusu var, zırıldaması var. Var oğlu var yani. Nitekim arabada uyuduğu için biz sadece 1 alanı görebildik ki zaten en büyük ve en önemli olanı da oydu. Diğer kısımlara geldiğimizde yağmur başlamış, Mira da uyumuştu. 
Yol üstünde ilk durak noktamız Sacred Valley oluyor. İnka’ların Kutsal Vadi’si… Tepede bir gözlem yeri var orada durup bakıyorsunuz. Ben o noktadan aşağıya, vadiye bakarken çok etkilendim. Gözlerim doldu. İçimde bir şeyler kıpırdadı. Nedenini bilmiyorum. Özgür’e öyle bir şeyler olmadı:) Belki karma falandır bilemem! 

Fotoğraflarımızı da çekip yola devam ediyoruz.  

    
 Pisac kasabasında da ilk molamızı verdik. Meydanda ‘neredeyse’ dünyaca ünlü olduğu söylenen bir pazar kurulu. Gezdik. Fakat diğer köylerdekinden çok farklı bir şey görmedim ben. Sabah kahvemizi de burada içtik ve hatta yanında taş fırında yapılmış ’empanada’ ları da götürdük. Kahveleri içerken rehberimiz sordu; ‘Pisac arkeolojik alanına gidiyor muyuz? Buradan 20dk arabayla gidip sonra da tur için 1 saat falan yürümek gerekecek. Daire yapıp bitireceğiz turu. Ne diyorsunuz?’ . En başta öyle planlamıştık çünkü. Plan yapmayacağız ve anlık kararlarla, durumumuza göre hareket edeceğiz demiştik.

Bu 1 saat Mira’yla 1,5 saat demek bizim için ama sabah en dinledik halindeyken, hava da güneşliyken yaptık yaptık yoksa yapamayız. Dedik ‘tamam’. Atladık arabaya. Buralarda daha bölgeye (köye) giriş yaparken ödemesini yapıyorsunuz. Adambaşı 70 sol. 68 lira gibi bir şey yapıyor. Pahalı aslında ama değiyor. Peru turizm işini çözmüş. Her şeyleri tıkır tıkır işliyor. İyi koruyor, iyi de bakıyorlar. Sonuçta memlekette turizm en büyük gelir kaynağı. Köyünden büyük şehrine kadar… Çok farkındalar ve kıymetini iyi biliyorlar.

Pisac kasabası İnka’ların Kutsal Vadi’sinin içinde. Pisac arkeolojik alanı ise İnka Harabeleri’nin olduğu alan. Bu yerleşim alanında İnka’ların güneşin hareketine göre zamanı takip etmek için kullandıkları bir de tapınakları var. Temple of the Sun. Yani Güneş Tapınağı. Zamanında adaklarla ve karnavallarla kutlanırmış güneşin dünyadan uzaklaşması. Giderse bir daha gelmeyeceğine inandıklarından her sene temmuz ayında festivalle, adaklarla gitmesi engellenirmiş. Bugün de hala kültürlerinde devam ediyor bu karnaval.  

 İnka’lar hep yükseklere yerleşim yerlerini kuruyorlar. Çünkü doğaya inanıyorlar. Toprak Ana (pachamama) ve Güneş Baba ( padre sol). Yukarılarda olunca babalarına yakın oluyorlarmış. Genel olarak çok etkileyici bir yer Pisac Harabeleri. Muazzam bir yapı. Meşhur İnka terasları, tapınakları ve mezarlıklarıyla tam bir yerleşim yeri. Tabi ki yine dağ tepesinde. Yaklaşık 1 saat 45 dakika kadar geziyoruz burayı. Mira da çok beğeniyor. Daracık patikalarda yürümek, kayaların arasından geçmek ve dağlarda olmak bu seyahatte onun için en etkileyici şey oluyor. ‘Çok mecera di mi babaa’ 

İnka’larla ilgili bilgi ediniyor. Tabi ki tam olarak kim ve ne olduklarını oturtamıyor henüz kafasında ama ‘inka’lar canavarların ve dinozorların zamanında mı yaşıyormuş? O zaman hiç mi insan yokmuş?’ Gibi şeyler soruyor. İnka’lar da artık olmadığına göre dinozorlarla aynı klasmanda yerini alıyor minicik kafasında. Yerim!   

    
   
    
   

  

    
Machu Picchu’ya Cuzco üstünden giderseniz mutlaka burayı da görmenizi tavsiye ederim. 

Pisac sonrası Ollantaytambo kasabasına, otelimize gidiyoruz. Rehberimizle burada yollarımız ayrılıyor. Otelimiz harika. Dağın tam eteğine yerleşmiş, tam karşısına da Ollantaytambo Harabelerini almış, harika bahçesi olan bir otel. Hotel Pakaritampu. Tren istasyonunun hemen yanı. Biz yarın sabah 7:45’te Machu Picchu için Aguas Calientes trenine bineceğimiz için en yakın oteli ayarladı Raul bize ki sabahın köründe çocukla zor olmasın. En çok parayı da bu otele verdik zaten tüm seyahat boyunca. Fakat nasıl iyi geldi bize o akşamüstü ve o gece anlatamam. Otele bayıldık. Keşke 2 günümüz olsa da o bahçenin iyice tadını çıkarabilseydik diye düşünerek ayrıldık. Fakat kaldığımız sürenin de hakkını verdik:)  

 Odamıza yerleşir yerleşmez tren istasyonunun yerini görmeye gittik ki yarın sabah biliyor olalım. Hakkatten de yürüyerek 2 dakika sürmüyor. 5 yan bina falan. Yarın sabah rahatız yani. 

Bu arada yağmur durdu. Güneş açtı. Otele dönüp dağların eteklerinde coca çayı içerek günün yorgunluğunu attık.  

    
    
   
Akşam yemeğini de odamıza istedik sıcak ve rahat yiyelim diye. Bir de odamızdan da harika harabe manzarası görüyoruz ayıptır söylemesi. Değerlendirmese miydik yani? 

 Güzel bir uykuya yatmadan önce ertesi gün güneş açsın ve dağımızı görebilelim diye dua edip, parmaklarımızı çapraz yapıp, totomuzu kaşıyıp, etraftan destek enerji isteyip iyi düşünmeyi de ihmal etmedik hani. Yarın büyük gün. Machu Picchu’ya çıkıyoruz…